Helt okej helg

Gårdagen som jag hade tänkt skulle bli en hemmadag blev inte det. 

Jag kom på att det var "grillfest" utanför MAXI, och det börjar ju bli tradition för oss att gå på så det ville jag inte missa. Provsmakade hamburgare, IPA-korv (inget som föll mig i smaken), cookies, brödpinnar med skrattande kon-dipp och nån kanelhajkbanantortilla(???). Gabriel fick fotbollskort, en regnponcho i en fotbollsnyckelring och en penna. Och så spelade vi några rundor bordsfotboll, det var kul!
Strax innan vi skulle gå hem ringde Pierre, som fyllde år, och frågade om vi hade lust att titta inom Krikors där han satt. Såklart! Tråkigt att sitta och uggla på sin födelsedag... Delade en konstig pizza med Gabriel med champinjoner och ost, har en känsla av att den hade varit mycket godare utan varm fetaost. Så träffade vi någon ny också, Pierres brorson, som var trevlig och lättpratad. 
Vi drog vidare till kinan och åt friterad banan och glass. 
Efter det tog vi en taxi hem till Pierre för att hämta bilen, sen åkte vi ner till Ronny i Hästveda. Utan brorsonen då... Vi var hemma nån gång innan ett.

Sötsuget slog till med full kraft idag, så jag har bakat. Det blev en rulltårta med skogsbärssylt och en chokladkaka med mandelmassa i, jag kunde nog ökat på kakaon cirka en matsked, men annars var den god och saftig. Jag har börjat baka på samma sätt som jag lagar mat, bara häller i lite vad jag tycker, så jag lär aldrig baka den chokladkakan igen... När den är uppäten så är det som den aldrig har funnits... Förutom på smakbitsbilden då.

Att använda ugnen förbättrade knappast inomhusklimatet, idag är det kvavt och rääälitt och vi har haft tvärdrag i flera timmar nu. Jag önskar att det fanns riktiga köksfläktar i lägenheter nuförtiden, inte såna meningslösa där man kan välja på att ha den stängd eller öppen i upp till 60 minuter. Kokar man tex pasta så går ju högst en fjärdedel av ångan upp i köksfläkten, resten går utanför... Tacka vet jag fläktarna förr som faktiskt sög ut det mesta! 

Kommentera här: